Mi is az a gluténérzékenység?

 In Cikkek

Hogyan jelez a szervezetünk?

Nagyon sokan nem figyelnek oda a testük jelzéseire. Ha egy étkezés után nagyon elfáradunk, és legszívesebben ledőlnénk aludni, az az étel nem volt megfelelő, nem adta meg azt az energiát, amire éppen szükségünk van.

Továbbá a szervezet különféle jeleket adhat még, pl.: felpuffadunk az ételtől, hasmenésünk, székrekedésünk, esetleg hányingerünk lesz tőle. Ezekre nagyon érdemes odafigyelni! A testünk jelzi, hogy arra az ételre nincs szüksége, azt nem tudja TÁPlálékként feldolgozni, és nem tud jótékonyan felszívódni a szervezetünkbe, így ezáltal elhízáshoz, esetleg egyéb betegséghez is vezethet.

Sokszor ezeket a tüneteket a glutén okozza!

Gluténérzékenységnél a glutén tartalmú ételek fogyasztásakor a vékonybél nyálkahártyája károsodik, és ezáltal emésztési- és felszívódási zavarokat okoz. Mivel a tápanyagok nem tudnak felszívódni a szervezetünkben, folsav-, vas- és B12 vitaminhiány hiány miatt vérszegénység léphet fel. Főként a zsírban oldódó vitaminok hiánya miatt viszont csontproblémák is felléphetnek.

Ha sokszor érezzük magunkat nagyon kimerültnek, fáradékonynak, fáj a fejünk, azt is okozhatja a nem megfelelő táplálkozás, esetleg a gluténérzékenység.

Számomra az egészséges táplálkozás összességében annyit jelent, hogy olyan ételeket együnk, amiktől testünk nem ad figyelmeztető jelzéseket (mint pl. puffadás, hasmenés, és egyéb diszkomfort érzéseket), jól érezzük magunkat a bőrükben, finomakat eszünk, jól lakunk, energikusak leszünk tőle, és még a kilókat is kordában tudjuk tartani.

Javaslat:
Azt javasolnám azoknak, akik bármelyik tünetet érzékelik magunkon, hogy legalább 1 hónapig térjenek át a gluténmentes étkezésre és figyeljék meg magukat, hogy változtak-e, csökkentek-e a tüneteik.

Glutén tartalmú ételek, amiket mellőzni kellene:
búza
árpa
rozs
kuszkusz
zab (info: a zab alapvetően gluténmentes, de a gyártósoron sokszor szennyeződik glutén tartalmú élelmiszerekkel, viszont létezik belőle garantáltan gluténmentes változat is)
egyes felvágottak
minden olyan étel, ami glutén tartalmaz (olvassuk el mindig figyelmesen az ételek címkéit, mert sokszor nem is gondolnánk, hogy mi mindenben található glutén)

Gluténmentes ételek pl:
köles
hajdina
barna rizs
quinoa
gluténmentes lisztkeverékek

De nem kell megijedni, segítek!

A weboldalon az ÖSSZES recept és termék gluténmentes 🙂

Tovább a receptekhez, webshophoz ….

 

Cikk forrása: a cikket Komsa Ildikó, dietetikus, egészségtan-tanár, fitoterapeuta Fitness Akadémián megkapott jegyzeteiből készítettem.

Hozzászólás Facebook-kal
Korábbi cikkek

Egyetértesz? Más a véleményed? Szólj hozzá a témához!

0